
Fem argument varje hållbarhetsansvarig behöver
Blogg: Fem argument varje hållbarhetsansvarig behöver
Maj 2025
Du har gjort hemläxan. Riskerna är kartlagda, möjligheterna likaså. Mål är formulerade, arbetet är på gång. Men just när ni börjat få upp farten, börjar marknaden skaka, budgetar stramas åt och EU:s regelverk skrivs om innan bläcket hunnit torka. I sådana lägen är det lätt att tappa tempo – men det finns goda skäl att fortsätta framåt. Här är fem argument som hjälper dig att behålla riktningen och visa varför hållbarhetsarbetet inte bara är viktigt, utan också ett strategiskt klokt val.
1. Hållbarhetsarbete lönar sig
En färsk McKinsey-studie visar att företag som kombinerar starkt hållbarhetsarbete med goda finanser – så kallade triple outperformers – faktiskt presterar bättre än företag som bara fokuserar på vinst. De slog de “finansiellt starka” med 2 procentenheter i avkastning – per år.
Vad har de gemensamt? De integrerar hållbarhet i kärnstrategin, anpassar sig till marknadens krav, satsar på framtidsmöjligheter och kommunicerar tydligt sitt hållbarhetsarbete.
Och tvärtom: att blunda för riskerna kostar. Ingen vill se sitt varumärke i rubriker kopplade till usla arbetsförhållanden i leverantörsledet, greenwashing eller bristande ansvar.
2. När andra bromsar in kan du bygga försprång
Vi vet att många just nu håller andan. Omnibus-förslaget, förändrade rapporteringskrav och osäkerhet på marknaden gör att hållbarhetsbudgetar stramas åt eller pausas. Men hållbarhetsriskerna pausar inte – de förändras, växer och flyttar in i allt fler affärsbeslut.
Omnibus-förslaget och pausade regler betyder inte att hållbarhetskraven försvinner. De skjuts bara lite på framtiden – och framtiden är inte särskilt långt bort. Företag som håller kursen nu kommer stå mycket starkare när kraven, kunderna och konkurrenterna ökar takten igen.
3. Du har redan bitarna – nu är det dags att visa vad ni går för.
Arbetsmiljöarbete? Uppförandekod? Rutiner för leverantörsval? Toppen – då har du redan grunden. Ofta handlar det om att sätta ihop pusslet, hitta luckorna och koppla ihop det ni gör med affären. Det du behöver är kanske inte mer arbete – utan mer struktur.
Nu handlar det om att sätta ihop pusslet, sätta mål och börja mäta. Vad vill du uppnå? Vad kan du visa upp? Med rätt nyckeltal blir hållbarheten inte bara trovärdig – utan mätbar, jämförbar och strategiskt användbar.
Företag som håller kursen nu kommer stå mycket starkare när kraven, kunderna och konkurrenterna ökar takten igen.
4. Det du gör i år avgör vad du kan visa upp om två.
Hållbarhetsarbete är inte ett sidoprojekt. Det är en omställning som kräver uthållighet, förankring och framförhållning. Ändå är det vanligt att det prioriteras bort tills det ”finns tid”. Men som med allt strategiskt: det ni gör i år avgör vad ni kan visa upp om två. Och det är ofta i backspegeln man ser om man agerade i tid. Det bästa tillfället att börja var för tio år sen. Det näst bästa är idag.
5. Företag som visar verkligt ansvar vinner förtroende – från både kunder, investerare och framtida medarbetare.
Kunder frågar, investerare kräver, och många unga talanger väljer bort företag som inte tar ansvar.
Enligt Svensk Handels Hållbarhetsundersökning 2023/2024 tycker 7 av 10 konsumenter att det är viktigt att företag arbetar aktivt med hållbarhet. Bland yngre har andelen som undviker företag av hållbarhetsskäl ökat markant – både som konsumenter och som jobbsökare.
Olika generationer bryr sig om olika hållbarhetsfrågor – men alla vill se substans. Här är rapporteringen ett viktigt verktyg. Inte bara för att visa vad ni gör, utan för att stärka förtroendet, skapa transparens och positionera er som ett företag med koll. Att visa upp målsättningar, framsteg och ansvarstagande gör det lättare att vinna upphandlingar, attrahera investerare och bli en arbetsgivare att lita på.
Vill du ha hjälp att ta nästa steg i ert hållbarhetsarbete?
Vi är experter på att översätta hållbarhet till strategi – och vi vet hur man får med sig organisationen. Vi kan vara bollplank, brygga eller – när det behövs – den där externa rösten som får saker i rullning.